Hästologi

Hm, inviger härmed en ny kategori.
Som alla vet har jag två hästar (Jag och jag, min syster har..). Edwin och Lorden, Edwin är ponnyn jag rider :D Lorden är systers hopp ponny.

Men det var inte det kategorin ska handla om.. Utan häst tänk.. Det jag börjar med och säga; Ni som säger att dom som håller på med hästar är "töntiga" ni kan gå och lägga er.. Hästar 500 kg och mycket liten hjärna, tänk och ha kontroll över en ett halvt ton häst vars största instinkt är "Fly om det är nåt som kan anfalla en", spelar ingen roll om det är en plastpåse eller en varg, ser det farligt ut springer man.. Med detta sagt inte att dem är dumma bara att flykt instinkten är stor.

Hästar är underbara djur, någonstans såg jag detta; "Hundar ser upp på en, Katter ser ner på en, Hästar ser en i ögonen  och ger en självförtroende!" Det är sant.

När vi hade en "horsewhisperer" här, Edwin hade varit "dum", så det första hon sa var att han skulle bli en super bra cirkus ponny, det tror jag!

Vissa tror att bara för att horsemanship är så naturligt som möjligt betyder det inte att det finns saker som är fel, och att bara horsemanship är den rätta "vägen". Och använder man inte horsemanship så är man djurplågare och massa annat, det är larv. Horsemanship utövas för att skapa en bättre relation för häst och människa men det finns sånna som alldrig i livet har sysslat med horsemanship och också har ett jätte fint band. SÅ det jag skriver här är inte alltid "rätt", inte vägen man måste följa, utan en annan väg.

Så i den här kategorin kommer jag skriva om Natural Horsemanship. Och häst tänk, vägen mot ett bättre förhållande mellan mig och hästen, vägen till ett bättre band. Utan massa konstgjorda hjälpmedel. Saker jag hört och tagit till mig!

Prins ponny :)
Hästologi | |
#1 - - N A T H A L I E n y r é n:

GISSA KÄNDISEN. 3 stycken som gissar rätt blir LÄNKADE! Lycka till.



Direkt länk --> http://nathalienyren.blogg.se/2011/february/gissa-kandisen-3-stycken-som-gissar-ratt-bl.html#comment

#2 - - DAGAKARLSSON // foto & design:

Svar: Ja visst är den! :) Tack så mycket!

Upp